Skip to content Skip to footer

ביטול הסכם גירושין

ביטול הסכם גירושין  –  מתי והאם ניתן לבטל הסכם גירושין שנחתם בהסכמה בין בני זוג ? 

לקוחות רבים פונים למשרדנו ומבקשים ביטול הסכם גירושין שנחתם ביניהם ובין בני הזוג לשעבר. הפנייה נעשית על רקע חילוקי דעות שצצים בדרך כלל על רקע הכתוב בהסכם, ולעתים דווקא על רקע מה שלא נאמר בהסכם ושההסכם שותק לגביו. 

אז מהו הסכם גירושין וכוחו המשפטי? 

הסכם גירושין הוא מסמך שנחתם בהסכמה בין בני זוג שהתגרשו זה מזה ובמסגרתו בחרו להסדיר את כלל העניינים האישיים והרכושיים ביניהם הנוגעים להם ואף לילדיהם, לרבות  ולמעשה לכל הנובע מנישואיהן ולעת הפירוד ביניהם לרבות סידור הגט. 

הסכם גירושין שנערך על ידי עורכי דין לענייני משפחה הוא בדרך כלל הסכם כזה מתגבש לאחר חלופת מסמכים וטיוטות עד אשר  הצדדים מסכימים על כל הנושאים שהיו במחלוקת. לאחר גיבוש ההסכם וחתימת הצדדים על גביו, יגיש עורך דין לגירושין את ההסכם לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני בין במסגרת תיק קיים או תיק חדש, שאז יזומנו הצדדים לדיון לאישור הסכם גירושין ואותו הסכם יקבל תוקף של פסק דין בסיום הדיון ולאחר הבהרות נדרשות בפרוטוקול הדיון.

קרי, לאחר שבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני יבהיר עמכם כי הבנתם את תוכן ההסכם וחתמתם עליו מרצונכם החופשי, ייתן לו תוקף של פסק דין אשר ניתן לאכוף אותו ככל פסק דין אחר. 

מכאן אנו מבינים כי הסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין, הינו פסק לדין לכל דבר אשר מסיים את ההליך והמחלוקת בין הצדדים ומסכם כל התדיינות משפטית בין הצדדים. את פסק הדין הזה יש לכבד כמו פסק דין סופי כך שצד שלא מכבד את פסק הדין, יוביל לכך שהצד השני יוכל לבקש אכיפתו ו/או סנקציות במקרה וישנן.

ביטול הסכם גירושין כמוהו כביטול פסק דין – המשמעות

כעת משהבנו מהו הסכם גירושין ומהו כוחו המשפטי, אתם בוודאי יכולים לתאר לכם שלא בנקל יבטלו הסכם גירושין, כאשר עליכם לזכור כי מדובר בהסכם שהקדשתם מחשבה (לרוב) וחתמתם עליו לאחר ששקלתם את כל היתרונות, החסרונות, הזכויות והחובות שלכם עד לבשלות ההסכם עצמו. 

בתי המשפט לענייני משפחה וגם בתי הדין הרבניים מתייחסים לבקשות שעניינן ביטול הסכם גירושין או תביעות לביטול הסכם גירושין באופן זהיר ביותר, כאשר הטיעונים שלכם במסגרת התביעה בין אם אתם התובעים ובין אם הנתבעים- קריטיים ביותר כבר לשלב הראשוני בתביעה לביטול הסכם גירושין. 

המשמעות של ביטול הסכם גירושין מבחינת בתי המשפט ובתי הדין הינה שינוי של ההסכמות אליהם הגעתם לאחר שדנתם בכל המחלוקות שלכם. שינוי זה, דורש סיבה מהותית בכדי להצדיק ביטול הסכם גירושין . 

ייתכנו מקרים בהם הצד המבקש לאו דווקא מבקש ביטול הסכם גירושין אלא אכיפה של הסכם גירושין או הבהרה ביחס להוראות כלשהן בתוך ההסכם ומבקש את קביעת בית המשפט או בית הדין ביחס לכך. לכן בית המשפט יבחן כל מקרה לגופו.

עילות נפוצות אשר יכולות להצדיק בקשה בדבר ביטול הסכם גירושין: 

להלן כמה מהעילות הנפוצות ביותר אשר בגינם מבקשים לבטל הסכם גירושין;

  1. שינוי בהכנסות הצדדים – למשל אם האישה משתכרת הרבה פחות ממה שהייתה משתכרת בעת חתימת ההסכם, ומדובר על מצב ממושך שאינו זמני בין אם בעקבות מחלה או פיטורין וכיו”ב. כנ”ל ביחס לאיש והכנסתו הוא. לרבות ירידה מנכסים, פש”ר ועוד. 
  2. שינוי בהסדרי השהות – מצב בו צד אינו מקיים את ההסכם ביחס לזמני השהות הקבועים לו עם הקטינים באופן קבוע או שמא אחד הקטינים עבר להתגורר אצל ההורה השני דבר המשנה את התמונה ביחס לחלוקת נטל גידול הקטינים ועוד. 
  3. סיבות כגון טעות, הטעיה, לחץ, כפייה וכיו”ב שנוגעות למהות ההסכם ונסיבות שבגינם לו ידע אותם הצד המבקש, לא היה חותם על ההסכם. ועוד סיבות חוזיות אחרות דומות לכך. 
  4. שינוי נסיבות אחרות – מעברי מגורים, מצב רפואי, נשיאת איש/ה אחרת ילדים נוספים, ועוד נסיבות אחרות דומות.

דחיית בקשה לביטול הסכם – מקרה לדוגמא:

בפסק דין שפורסם וניתן ביום 24.08.2024, במסגרת תלה”מ (א’י)29486-03-22 א.ח נ’ ל.ח.א , במסגרת תביעה שעניינה ביטול הסכם גירושין כאמור, טען האיש כי  היה במצב נפשי קשה במועד החתימה על ההסכם ולמעשה הוטעה והופעל עליו לחץ ונכפה עליו הסכם אשר הוא מתקשה לעמוד בו בשלב הגשת התביעה על ידו. 

בית המשפט בחן את השאלה האם נחתם ההסכם שעה שהתובע היה במצב נפשי קשה במועד החתימה על ההסכם. בית המשפט כתב בפסק הדין כי התובע ביקש ומבקש מבית המשפט לבטל את ההסכם שקיבל תוקף של פסק דין במעמד הצדדים בשל מצב נפשי קשה, לכאורה, שלא גובה בראיה. ועוד ציין בית המשפט כי בכדי לקבוע אם אדם במצב נפשי קשה, במיוחד בדיעבד, מדובר בעניין שברפואה ולא לבית המשפט לקבוע בדבר ואף ציין את ע”א 472/81 קצין התשלומים נ’ אברג’יל פ”ד לז(2) 785 (9.6.1983) עמ’ 795-796). 

מקרה אחר בו תביעת ביטול הסכם גירושין התקבלה כאשר שם הורה בית משפט על בטלות הסכם גירושין שני שנחתם בין צדדים ויעמוד בתוקף רק הסכם ראשון שערכו הצדדים וזאת מאחר ושם נקבע כי היה מדובר בהסכם למראית עין בלבד, אשר הן ע”פ הנסיבות של אותו מקרה והן ע”פ החוק והפסיקה- ראוי שיבוטל. (ראה : תה”ס (פ”ת) 10620-12-14‏ ‏ פלוני נ’ אלמונית). 

איך זה עובד? ביטול ההסכם בפועל

כשצד מבקש לבטל הסכם גירושין ולהורות על ביטולו, עליו להגיש תביעה מותאמת או בקשה מפורטת מלווה בכלל הסימוכין וכלל ראיות התומכות בתביעתו. עורך דין לענייני משפחה יידע לתווך ולשייך את הראיות בהתאם, ולבחון באילו עילות להגיש את התביעה וכיצד להרחיב בגינן. 

בקשה לביטול הסכם גירושין יש להגיש ככלל לבית המשפט או בית הדין המוסמך אשר אישר את אותו הסכם גירושין ונתן לו תוקף של פסק דין. ראו לעניין זה גם: ראה לעניין זה ע”א 4272/91 ברבי נ’ ברבי, פ”ד מח(4) 689, שם נקבע כי:

בעל דין הרוצה לבטל פסק-דין שניתן בהסכמה מחמת פגם בכריתה או בשל הפרתו על-ידי הצד השני, אינו יכול להסתפק במתן הודעת ביטול, אלא עליו להגיש תובענה עצמאית לבית המשפט המוסמך, אשר הינו בית המשפט אשר נתן את פסק הדין“.

יש לזכור כי עליכם להיות סמוכים ובטוחים כי יש לכם עילה ו/או שינוי נסיבות המצדיקים לכאורה ביטול הסכם גירושין או שינוי של הסכם שכזה, בטרם תפעלו. זאת, מאחר ונקבע לא פעם, כי כאשר הסכם אשר קיבל תוקף של פסק דין כבר בוצע יש לראות בהסכם כמעשה בית דין ולהכיר בעליונות עקרון סופיות הדיון על פני עקרון זכות הפניה לערכאות (ראה לעניין זה את בשא 6297/02 ח.ש. נגד ח.ר. (פורסם בנבו) המאזכר אף את ע”א 359/85 קוך נ’ קוך פד”י לט(3) 421)..

עורך דין לגירושין או עורכת דין לענייני משפחה אשר מכירים את החוק והפסיקה, ידעו להקשיב לכם ולדעת באם העילה שלכם הינה מוצדקת ו/או ניתן לטעון בעטיה באופן מספק בכדי להצדיק תביעה שכזו. ממילא, גם אם עילתכם אינה חזקה במיוחד אך הנכם מרגישים כי הצודק הוא להגיש בקשה ולקוות לביטול הסכם גירושין בפועל – אל תהססו לעשות זאת לאחר ייעוץ תואם. 

הגשת הבקשה לביטול הסכם גירושין:

אם כך את הבקשה מגישים לבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני אשר נתן לו תוקף של פסק דין ואישר את הסכם גירושין זה כאמור. לאחר מכן, ובהנחה ומסרתם את התביעה במסירה אישית לצד השני, עליו להגיש כתב הגנה מפורט אשר ייתמך גם הוא בסימוכין ככל וישנם. לאחר מכן, בית המשפט או בית הדין יורה על המשך ניהול ההליך כך למשל ייקבע מועד קדם משפט בו ינסו הצדדים לצמצם את הפלוגתאות והמחלוקות ביניהם. כמובן שכמו כל הליך ישנה אפשרות כי יתקיים גם דיון הוכחות, הגשת תצהירים וכיו”ב או שישנה אפשרות שהצדדים יוכלו להגיע להסכמות במהלך ההליך על הסכם מדויק ומגובש יותר ו/או אישור נספח להסכם גירושין ו/או ביטול רק חלק מהוראות הסכם גירושין ולא ביטול הסכם גירושין כולל. 

סיום ההליך

בסיום ההליך, בית המשפט או בית הדין ייתן פסק דין, אשר יהא סופי כאמור, ועל הצדדים לכבדו ולאכפו בהתאם. זכות הערעור קיימת תמיד כמובן, אך בתביעות מסוג ביטול הסכם גירושין, מומלץ לשקול היטב ולהתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה שידע לטעון את הטיעונים הנכונים על מנת לכוון אתכם בתביעה מסוג זה. 

על כן, אם ברצונכם להתייעץ בדבר ביטול הסכם גירוין, אכיפתו, הפרתו או כל עניין ושאלה הנובעת ממנו לרבות הבהרות הנוגעות להסכם גירושין, צרו קשר עם משרד עורכי דין עדן פרץ ותקבלו מענה אנושי ומקצועי בהקדם. 

משרדנו מעניק ייעוץ מקצועי ואנושי

כחלק מעיסוקנו משרדינו מלווה לקוחות בהליכים בבית משפט לענייני משפחה ובבתי הדין הרבניים בין היתר צווי הגנה, תביעות רכושיות, כתובה, חלוקת זמני שהות, מזונות אישה ומזונות קטינים.

כמו כן משרדנו מטפל בסכסוכי ירושה, צוואות, הליכי אפוטרופסות, ייפוי כח מתמשך, עררים מול הרשויות המקומיות, עסקאות מכר, עסקאות מסחריות, דיני חוזים ודיני לשון הרע והגנת הפרטיות.

כחלק מעיסקונו בתחום המקרקעין משרדנו מטפל בתביעות ליקויי בניה כנגד קבלנים ויזמים.

כתובתנו:

ישראל —
העצמאות 50, עכו

עדן פרץ משרד עורכי דין © כל הזכויות שמורות.

× בואו נדבר!